پرش لینک ها

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار:

بی اختیاری ادرار و راه های درمان توسط دکتر لیلا جعفری متخصص زنان بوشهر

اگر شما هم جز اشخاصی هستید که در زمان خندیدن و یا سرفه کردن با ریزش ادرار روبرو می شوید، با مشکل بی اختیاری ادرار روبرو شده اید، برای درمان بی اختیاری ادرار روش های مختلفی وجود دارد، آماری که ارائه شده است، نشان بر این موضوع است که درمان بی اختیاری ادرار با لیزر نتایج فوق العاده ای داشته است در این مقاله نکات مهمی در خصوص بی اختیاری ادرار و راه های درمان بی اختیاری ادرار بیان می کنیم.

بی اختیاری ادرار از کاهش کنترل مثانه منشاء می گیرد و باعث می شود بیمار در نگهداری ادرار خود ناتوان باشد. این عارضه ممکن است موقتی یا به صورت دائمی باشد. بی ‌اختیاری ادرار در زنان، معمولاً به علت خلل در عملکرد عضلاتی که به نگهداری و دفع ادرار کمک می‌ کنند، اتفاق می افتد.

آیا بی اختیاری ادرار قابل درمان است؟

روش های گوناگونی برای درمان  بی‌ اختیاری ادرار وجود دارد. چنانچه  به علت ریختن ادرار، از پد استفاده می‌کنید. یا به علت خجالت از ریختن ادرار، کار و فعالیت‌های اجتماعی خود را محدود کرده‌اید، بی‌اختیاری ادرارشما  قطعی است و باید درمان شوید.

هرچند مشکلات ناشی از کنترل مثانه در زنان سن بالا بیشتر از زنان جوان اتفاق می افتد ، ولی علتش همیشه سن بالا نیست . ممکن است در هر سن و سالی به سراغ شما بیاید، این عارضه قابل درمان است.

نباید اجازه داد که خجالت و ناراحتی روحی مانع از مراجعه شما به پزشک متخصص شود،. بلکه باید بدانید که این حالت یک بیماری است که نیاز به درمان دارد.

بی اختیاری ادرار در سالمندان

در دنیا بیش از ۱۳ میلیون نفر به بی اختیاری مبتلا هستند. زنان بیشتر از مردان به بی اختیاری ادرار مبتلا می‌شوند. بی‌اختیاری ادراری از عوامل  قرار دادن افراد سن بالا در خانه سالمندان است .

طبق آمار ۵۰ درصد ساکنان این مکان‌ها به بی‌اختیاری ادرار مبتلا هستند.با این ‌که آمار افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار در افراد مسن حدود ۸۰ درصد تخمین زده شده، بررسی شیوع این بیماری در افراد جوان مشکل است.

این بررسی ها نشان می دهد مدت زمان ابتلا به بی‌اختیاری ادرار، قبل از مراجعه به پزشک متخصص  ۹ سال  است. همچنین مشخص شده که تنها ۳ درصد از بیماران  به خاطر مشکلشان به پزشک مراجعه می‌کنند.

آیا می دانستید که مثانه عصبی سبب بی اختیاری ادرار می شود ؟ راه درمان بی اختیاری ادرار چیست ؟ در ادامه پاسخ این سوال را بیان می کنیم .

عملکرد مثانه چگونه است؟

بیشترین قسمت سیستم کنترل کننده مثانه، درون لگن قرار دارد. (یعنی قسمتی از شکم، که بین قسمت بالایی  استخوان‌های ران و زیر باسن قرار دارد) مثانه یکی از اعضائ عضلانی بادکنکی شکل است. هنگامی که ادرار می‌کنید، عضلات مثانه انقباض می یابد ، باعث فشار روی مثانه می شود و ادرار خارج می شود. عضلات دیگری نیز مثانه را کنترل می کنند. ۲ حلقه عضلانی به نام (اسفنکتر)، کنار لوله‌ای که ادرار را به بیرون آن هدایت می‌کند قرار دارد. این لوله را مجرای ادرار می‌ گویند. عضلات (اسفنکتر) با فشردن مجرای ادرار مانع از خروج آن از بدن می‌شوند. عضلات کف لگن، حالب‌ها، راست‌روده و مثانه را در محل خود نگه می‌دارند ولی بیشتر به بسته باقی ماندن مجرای ادرار کمک می‌کنند.

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار

عضلات کنترل کننده مثانه چگونه کار می کنند؟

هنگامی که که مثانه مملو از ادرار می شود می‌شود، عصب های  مثانه این پیام را به سیستم عصبی می رسانند  و احساس ادرار کردن به شما دست می‌دهد. درهنگام تخلیه ادرار از بدن، ‌سیستم عصبی، پالس هایی به عضلات اسفنکتر و عضلات کف لگن می‌فرستد، که سبب منبسط شدن آن‌ها می‌شود. همچنین به عضلات مثانه پیام می رساند تا منقبض و فشرده‌ شده و باعث تخلیه ادرار از مثانه شوند.

علت بی اختیاری ادرار

  • عفونت مجاری ادرار
  • عفونت و تحریک مجاری تناسلی
  • عوارض جانبی داروها
  • تضعیف مثانه
  • ضعیف بودن عضلات اسفنکتر مجرای ادرار
  • فعالیت بیش از اندازه عضلات مثانه
  • مسدود شدن مجرای ادرار
  • بهم ریختگی هورمون ها ( به خصوص در زنان یائسه)
  • اختلالات سیستم عصبی و عدم تحرک
  • ضعیف شدن عضلات کف لگن به علت حاملگی و زایمان پی در پی

 انواع بی اختیاری ادرار

بی‌اختیاری فشاری:

گاهی پیش می آید در هنگام بلند شدن از روی زمین و یا فعالیت های شدید مقدار کمی ادرار از بدن ریزش کند. بی‌اختیاری فشاری، معروف ترین بی‌اختیاری در بین زنان است. از علت های آن فعالیت های  استرس‌زای فیزیکی یا جسمی می‌باشند

بی‌اختیاری فوری:

موقع خواب، بعد از نوشیدن مقدار اندکی نوشیدنی،‌ در هنگام لمس آب یا شنیدن صدای ریزش آن (مانند هنگام ظرف شستن). و علت آن انقباض و گرفتگی عضلات کنترل کننده مثانه است و می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد زیرا خروج ادرار به قدری سریع رخ می‌دهد که نمی‌توانید خود را به دستشویی برسانید. متخصصین  چنین موقعیتی را‌ اسپاستیک یا بیش‌فعال شرح می‌دهند. در صورتی‌ که این حالت، ناشی از فعالیت بیش از اندازه اعصاب کنترل‌کننده مثانه باشد، ممکن است آن را بی‌اختیاری ادرار بازتابی بنامند.

 

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار

بی‌اختیاری لبریزی:

بی‌اختیاری ادرار لبریزی در افراد مبتلا به دیابت امکان پذیر است، به علت کم شدن  کنترل طبیعی مثانه اتفاق می افتد. و اکثرا در سالمندان مرد به علت مسدود شدن مجرای ادرار، در پی  بزرگ‌ شدگی پروستات دیده می‌شود. بهم ریختگی هورمون‌ها و سنگ‌های ادراری نیز، می‌توانند از علل بی‌اختیاری لبریزی باشند . این نوع بی‌اختیاری جزو موقعیت های خاص  است و نیازمند درمان‌های سریع تخصصی است. در صورت عدم درمان، ادرار از مثانه به کلیه‌ها نفوذ کرده و باعث افزایش احتمال عفونت‌های کلیوی و اختلالات همیشگی آن می‌شود.

بی‌اختیاری ترکیبی:

ترکیبی از بی‌اختیاری‌های مختلف به خصوص ترکیب بی‌اختیاری فشاری و فوری است.

بی‌اختیاری موقتی:

ممکن است در اثر خندیدن شدید و ناگهانی رخ بدهد ،گذراست و جای نگرانی ندارد.

تمرینات مناسب برای تقویت عضلات لگن و مثانه

در طی سال های گذشته پزشکان متخصص تمرینات لگنی را به عنوان یک روش  درمان بی‌اختیاری ادرار فشاری شرح داد. عضلات  کف لگنی به صورت عمیقی  قرار گرفته‌اند و با تقویت آنها می‌تواند به کنترل ادرار کمک کند. این تمرینات، که به تمرینات کِگل مشهور هستند، حرکات  ساده‌ای برای تقویت عضلات نزدیک به مجرای ادرار حساب می شوند. فقط با گذاشتن وقت کمی برای انجام حرکات ورزشی در ماهیچه‌های لگن می‌توانید باعث کم کردن یا درمان نشت ادرار شوید. این ورزش‌ها شامل انقباض و انبساط عضلات کف لگن هستند.

هدف از تمرین‌های کِگل چیست؟

هدف از تمرین‌های کِگل، عبارت است از جلوگیری از نشت ادرار در هنگام ورزش، سرفه، عطسه، خنده یا بلند کردن چیزی که سبب اعمال فشار بر روی مثانه می‌شود. نخست باید ناحیه عضلات کف لگن را به درستی برای خود مشخص کنید. بهترین راه برای مشخص کردن محل درست عضلات ، هنگام ادرار کردن، سعی کنید جریان ادرار را متوقف کنید. (این عمل را فقط جهت تعیین محل دقیق عضلات انجام دهید و از آن به عنوان یک تمرین عمومی استفاده نکنید، زیرا می‌تواند باعث تضعیف عضلات شود).

 در هنگام انجام تمرین‌های کِگل باید به نکات زیر توجه کنید:

  • بدون بالا بردن باسن، انقباض عضلات شکم یا حرکت پاها؛ عضلات کف لگن منقبض شوند.
  • از انجام تمرین توقف جریان ادرار، به طور عملی بپردازید، چون امکان دارد باعث به‌هم ریختن الگوی دفعی شود.
  • در طول تمرین نفس را در سینه نگهدارید.
  • صبر داشته باشید، زیرا دورهٔ بهبودی ۶ تا ۸ هفته زمان می برد، و لازم است به طور نامحدود تمرین‌های کِگل را انجام دهید. در انتها قادر خواهید بود، این تمرین‌ها را در هر زمان و هر مکانی انجام دهید.

آزمایش های تشخیص بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار  متاسفانه یکی از بیماری های شایع است که این بیماری هم در زنان هم در مردان بروز می کند ، در این مقاله به بیان نکات بی اختیاری ادرار می پردازیم .

از طریق کلیه ها مواد زاید و سموم بدن دفع می گردند  ، بهتر است بدانید زمانی که ادرار در مثانه جمع می شود ، با پر شدن مثانه شخص احساس دفع می کند .

علائم بی اختیاری ادرار:

زمانی که در زمان خنده ، حرکت کردن ، سرفه شخص با چند قطره ادرار روبرو می شود .

زمنی که شخص که شخص نتواند خود را  در زمان دفع ادرار نگه دارد .

علت های مختلف بی اختیاری ادرار

عفونت ادراری مهم ترین علت بی اختیاری است ، افسرگی شدید ، مصرف الکل ، تجمع مدفوع ، غده پروستات از علت های بی اختیاری ادرار هستند .

آزمایش های تشخیص بی اختیاری ادرار

  • سونوگرافی

با انجام سونوگرافی می توان تشخیص داد که در زمان فعالیت های شخص در زمان ادرار کردن ، سرفه کردن مثانه شخص  چگونه وضعیتی دارد . با سونوگرافی می توان وضعیت پیشابراه را نیز بررسی کرد .

  • آزمایش پد

با این آزمایش می توان تشخیص داد که در طول روز چقدر ادرار از بدن شخص خارج می گردد.

  • آزمایش استرس مثانه

با این آزمایش می توان بررسی کرد که فشار تا چه حد سبب بی اختیاری ادرار می شود .

  • کیستومتری

برای اندازه گیری فشار مثانه از این روش استفاده می کنند .

  • تصویر برداری

با این روش می توان به بررسی برخی از مشکلات پرداخته شود  .

در صورتی که با علائم بی اختیاری ادرار روبرو شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید .

دکتر لیلا جعفری بهترین پزشک زنان بوشهر. برای اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار

راه های ارتباطی:

دکتر لیلا جعفری

دکتر لیلا جعفری

متخصص زنان و جراح زیبایی زنان جزو نفرات برتر بورد کشور دارای چندین مقاله معتبر خارجی و ایرانی

ارسال دیدگاه


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.