فیبروم رحم

درمان فیبروم رحم

بهترین روش برای درمان فیبروم رحم چیست؟ آیا فیبروم رحم منجر به ناباروری زنان خواهد شد؟
چه راه هایی برای جلوگیری از ابتلا به فیبروم رحم وجود دارد؟
فیبروم به طور معمول به صورت توده ای خوش خیم در رحم بانوان رشد می نماید. این عارضه جمعیت زیادی از زنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
گاها اندازه ی این فیبروم ها به قدری بزرگ می شود که فرد دچار احساس درد در ناحیه ی شکم و زیر دل خود خواهد شد.

آیا فیبروم خطرناک است؟

شاید با شنیدن نام فیبروم رحم ابتدا خطرات این عارضه ذهنتان را به خود درگیر سازد. با توجه به اهمیت رحم در قدرت باروری بانوان، ممکن است فردی که به فیبروم مبتلا می شود نگران کاهش توانایی بارداری خود شود. ولی آیا واقعا فیبروم رحم منجر به ناباروری فرد خواهد شد؟
تشخیص به موقع و درمان فیبروم های رحمی باعث جلوگیری از ایجاد عوارض نامطلوب می شوند. حتی درمان به موقع فیبروم رحم می تواند احتمال نیاز پیدا کردن به عمل هیسترکتومی در آینده را به طرز چشمگیری کاهش دهد.
با توجه به اینکه بسیاری از فیبروم های رحمی خوش خیم هستند، می توان نتیجه گرفت که این عارضه دلیل قطعی و محکمی برای نابارور شدن بیمار نخواهد بود.

علت تشکیل فیبروم رحم

علل قطعی ایجاد این عارضه به طور واضح مشخص نمی باشد. با این حال طبق تحقیقات به عمل آمده، علل مختلفی می توانند بستر مناسبی برای ایجاد فیبروم رحم فراهم آورند. به مثال های زیر توجه نمایید:
– نوسانات هورمونی
مخصوصا هورمون های مترشحه از تخمدان ها (استروژن و پروژسترون)
– سابقه ی خانوادگی ابتلا به فیبروم رحمی
– بارداری و حاملگی
همانطور که می دانید در طول بارداری هورمون های بدن مادر دچار نوسانات زیادی خواهد شد. افزایش استروژن و پروژسترون در بدن مادر می تواند یکی از علل مهم در ایجاد توده های فیبرومی و یا بزرگ شدن سایز آن ها باشد.

علائم فیبروم رحم

از جمله شایع ترین نشانه های ناشی از فیبروم رحم می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:
– خونریزی های غیر طبیعی در دوران پریود
– احساس فشار و درد در ناحیه ی شکم و لگن
– طولانی شدن خونریزی های دوران قاعدگی
– لکه بینی بین دوران پریود
– ورم کردن شکم
– کمر درد
– احساس درد هنگام برقراری نزدیکی
– پا درد و…

در ادامه به معرفی برخی از روش های موثر در درمان فیبروم رحم می پردازیم:
۱٫ دارودرمانی
برای کنترل نوسانات هورمونی می توان از داروهای مخصوص استفاده نمود. تجویز داروهای مورد نیاز برای درمان فیبروم بسته به تشخیص متخصص زنان و زایمان می باشد. بنابراین از مصرف خودسرانه ی هرگونه دارو اجتناب کنید!!!
۲٫ عمل جراحی
اگر روش های ساده ی درمانی مانند استفاده از دارو، جوابگوی نیاز بیمار و درمان فیبروم رحم نباشد، روش های نیمه تهاجمی و یا تهاجمی بعنوان اولویت درمانی قرار می گیرند.
روش هایی مانند: لاپاراسکوپی رحم، جراحی میومکتومی و… بنا به وضعیت فیبروم های رحمی بیمار و نظر جراح زنان مورد استفاده قرار می گیرند.
۳٫ جراحی خارج کردن رحم
حال اگر بیماری پاسخ درمانی مناسبی از دو روش مذکور دریافت نکند، نیاز است تا رحم او خارج شود.
در این عمل جراحی کل بافت رحم از بدن بیمار خارج می شود و دیگر فرد توانایی بارداری نخواهد داشت.

فیبروم رحم