بی نظمی قاعدگی

بی نظمی قاعدگی:

در خصوص بی نظمی قاعدگی ، درد قاعدگی سوالات بسیار مختلفی از پزشک متخصص زنان پرسیده می شود ، اینکه در چه مواردی باید قرص های LD را مصرف کرد ؟ آیا قرص های LD کمکی منظم شدن قاعدگی می کند یا خیر ؟ در این مقالات نکات بسیار مهمی را در خصوص بی نظمی قاعدگی بیان می کنیم. بی نظمی قاعدگی همیشه برگرفته از یک بیماری نیست بلکه برخی از موارد مانند سفر ممکن است سبب این امر شود که در ادامه به بیان آنها می پردازیم .

مصرف مسکن در زمان درد قاعدگی

یکی از سوالاتی که در خصوص درد قاعدگی مطرح می شود این است که در زمان درد قاعدگی می توان از قرص های مسکن استفاده نمود یا خیر ؟ در خصوص استفاده از قرص های کاهش دهنده درد قاعدگی باید بیان کرد ، بله می توانند از این قرص ها استفاده نمایند ، اما از استفاده خودسرانه این قرص ها باید پیشگیری نمود ، هم چنین نباید به شکل خودسرانه مصرف قرص ها را زیاد کنند .

تنظیم قاعدگی با مصرف LD

جهت تنظیم قاعدگی مصرف LD مصرف نماییم ، کمکی به تنظیم قاعدگی می کند ؟ در ابتدا باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت بی نظمی قاعدگی مشخص شود ، اشخاصی که اختلالات تخمدانی ، اختلالات تخمک گذاری پزشک مصرف این قرص ها را توصیه نمی کند ، اما اگر جدار رحم بیش از حد ضخیم گردد ، در برخی از موارد پزشک متخصص زنان مصرف قرص های LD را توصیه می کند . بسته به اینکه علت نامنظمی درد قاعدگی چیست ، پزشک مصرف قرص های LD را توصیه می کند .

علت بی نظمی قاعدگی

علت های بی نظمی قاعدگی چه مواردی می تواند باشد ؟ استرس شدید و یا شادی بیش از حد ، مسافرت های طولانی ، تغییر محیط سبب بی نظمی قاعدگی می گردد. در چه مواقعی می توان برای  درمان بی نظمی قاعدگی از قرص استفاده کرد ؟

در مواقعی که پزشک متخصص زنان ، تشخیص دهد که بی نظمی بانوان جدی و یا طولانی مدت است ، به خصوص اگر شخص دچار اضافه وزن است ، مصرف قرص ها برای درمان بی نظمی قاعدگی اصلا توصیه نمی شود ، اشخاصی که تخمدان پلی کیستیک دارند ، یا بیماری هورمونی باشد پزشک باید تشخیص دهد که برای درمان بی نظمی قاعدگی از قرص ها استفاده شود .

اشخاص حتما باید تحت نظر پزشک به مصرف قرص های LD بپردازند ، به هیچ عنوان مصرف قرص های خودسرانه توصیه نمی شود . شما عزیزان برای درمان درد های قاعدگی و بی نظمی قاعدگی حتما با یک متخصص زنان باید مشورت نمایید و از انجام توصیه های دوستان که پایه علمی ندارد باید اجتناب نمایید .

چه عاملی باعث قاعدگی غیر طبیعی (پریود) می شود؟

دلایل زیادی برای پریودهای غیر طبیعی وجود دارد ، از استرس گرفته تا بیماریهای زمینه ای جدی تر:

• استرس و سبک زندگی عوامل افزایش یا کاهش مقدار قابل توجهی از وزن ، رژیم گرفتن ، تغییر در برنامه های ورزشی ، مسافرت ، بیماری یا سایر اختلالات در برنامه روزانه یک زن می تواند بر چرخه قاعدگی او تأثیر بگذارد.
  • قرص های ضد بارداری اکثر قرص های ضد بارداری حاوی ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین (برخی از آنها فقط پروژسترون را شامل می شوند). قرصها با جلوگیری از تخمک گذاری تخمدانها از بارداری جلوگیری می کنند. مصرف یا قطع قرص های ضد بارداری می تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد. برخی از زنان پس از قطع قرص های ضد بارداری تا شش ماه قاعدگی نامنظم یا از دست رفته دارند. هنگامی که قصد بارداری و بارداری دارید ، این نکته مهمی است. زنانی که فقط قرص های ضد بارداری حاوی پروژسترون مصرف می کنند ممکن است بین پریود خونریزی داشته باشند.
  • پولیپ یا فیبروم رحم پولیپ های رحم، رشدهای خوش خیم (غیر سرطانی) در پوشش داخلی رحم هستند. فیبروم رحمی تومورهایی هستند که به دیواره رحم متصل می شوند. ممکن است یک یا چند فیبروم وجود داشته باشد که از اندازه یک دانه سیب تا اندازه یک گریپ فروت متغیر است. این تومورها معمولاً خوش خیم هستند ، اما ممکن است باعث خونریزی شدید و درد در طول قاعدگی شوند. اگر فیبروم ها بزرگ باشند ، ممکن است به مثانه یا راست روده فشار وارد کرده و باعث ناراحتی شوند.
  • اندومتریوز بافت آندومتر که رحم را ترسیم می کند هر ماه تجزیه می شود و با جریان قاعدگی تخلیه می شود. آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت آندومتر در خارج از رحم شروع به رشد می کند. اغلب ، بافت آندومتر خود را به تخمدان ها یا لوله های فالوپ متصل می کند. گاهی اوقات روی روده ها یا اندام های دیگر در دستگاه گوارش تحتانی و در ناحیه بین راست روده و رحم رشد می کند. آندومتریوز ممکن است باعث خونریزی غیر طبیعی ، گرفتگی یا درد قبل و در طول قاعدگی و مقاربت دردناک شود.
  • بیماری التهابی لگن بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت باکتریایی است که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می گذارد. باکتری ها ممکن است از طریق تماس جنسی وارد واژن شوند و سپس به رحم و دستگاه تناسلی فوقانی گسترش پیدا کنند. باکتریها همچنین ممکن است از طریق روشهای زنان یا زایمان ، سقط جنین یا سقط وارد دستگاه تناسلی شوند. علائم PID شامل ترشحات شدید واژن با بوی نامطبوع ، پریودهای نامنظم ، درد در ناحیه لگن و پایین شکم ، تب ، تهوع ، استفراغ یا اسهال است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک در این سندرم ، تخمدان ها مقدار زیادی آندروژن تولید می کنند که هورمون های مردانه هستند. کیسه های کوچک پر از مایع (کیست) ممکن است در تخمدان ها ایجاد شود. اغلب این موارد را می توان در سونوگرافی مشاهده کرد. تغییرات هورمونی می تواند از بلوغ تخمک جلوگیری کند ، بنابراین تخمک گذاری ممکن است به طور مداوم رخ ندهد. گاهی اوقات یک زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک قاعدگی نامنظمی دارد یا قاعدگی را به طور کامل قطع می کند. علاوه بر این ، این بیماری با چاقی ، ناباروری و هیرسوتیسم (رشد بیش از حد مو و آکنه) همراه است. این وضعیت ممکن است ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد ، اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک بستگی به این دارد که آیا زن خواهان بارداری است یا خیر. اگر بارداری هدف نیست ، کاهش وزن ، قرص های ضد بارداری خوراکی ، و داروی متفورمین (حساس کننده انسولین مورد استفاده در دیابت) می تواند چرخه های زن را تنظیم کند. در صورت تمایل به بارداری ، می توان داروهای محرک تخمک گذاری را امتحان کرد.
  • نارسایی زودرس تخمدان این وضعیت در زنان زیر ۴۰ سال رخ می دهد که تخمدان آنها به طور طبیعی عمل نمی کند. چرخه قاعدگی مشابه یائسگی متوقف می شود. این می تواند در بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گیرند ، رخ دهد یا اگر سابقه خانوادگی نارسایی زودرس تخمدان یا ناهنجاری های کروموزومی خاصی دارید. در صورت بروز این حالت ، به پزشک خود مراجعه کنید.

سایر دلایل قاعدگی غیر طبیعی عبارتند از:

• سرطان دهانه رحم
  • داروها ، مانند استروئیدها یا داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون)
  • شرایط پزشکی ، مانند اختلالات خونریزی ، غده تیروئید کم کار یا بیش از حد ، یا اختلالات هیپوفیز که بر تعادل هورمونی تأثیر می گذارد
  • عوارض مرتبط با بارداری، از جمله سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی (تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته می شود ؛ به عنوان مثال ، در لوله فالوپ)
تقویم قائدگی

قاعدگی غیر طبیعی (پریود) چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر جنبه ای از چرخه قاعدگی شما تغییر کرده است ، باید یک تاریخ دقیق از زمان شروع و پایان دوره قاعدگی خود ثبت کنید ، از جمله میزان جریان و این که آیا لخته های خون بزرگی را پشت سر می گذارید یا خیر. علائم دیگر مانند خونریزی بین دوره ها و دردهای قاعدگی یا درد را پیگیری کنید.

پزشک از شما در مورد چرخه قاعدگی و سابقه پزشکی شما سوال می کند. او یک معاینه فیزیکی شامل معاینه لگن و گاهی اوقات آزمایش پاپ را انجام می دهد. پزشک همچنین ممکن است آزمایشات خاصی را تجویز کند ، از جمله موارد زیر:

• آزمایش خون برای رد کم خونی یا سایر اختلالات پزشکی
  • سونوگرافی لگن آزمون برای فیبروئیدهای رحمی، پولیپ یا کیست تخمدان بررسی
  • بیوپسی آندومتر ، که در آن یک نمونه از بافت از مخاط رحم برداشته، به اندومتریوز تشخیص، عدم تعادل هورمونی، یا سلول های سرطانی. آندومتریوز یا سایر شرایط نیز ممکن است با استفاده از روشی به نام لاپاراسکوپی تشخیص داده شود ، که در آن پزشک یک برش کوچک در شکم ایجاد می کند و سپس یک لوله نازک با نوری متصل به آن برای مشاهده رحم و تخمدان ها وارد می کند.
بی نظمی قاعدگی