جراحی برداشتن رحم

جراحی برداشتن رحم در اصطلاح پزشکی هیستروسکوپی نامیده می شود. این جراحی بنا به دلایل متعددی انجام می شود که می تواند شامل درمان اختلالاتی باشد که با درد های مزمن همراه می باشد، مانند انواعی از سرطان ها و یا عفونت ها.
در بسیاری از موارد، تمام بافت رحم برداشته می شود. گاهی نیاز به در آوردن تخمدان ها و لوله های فالوپ نیز می باشد. تخمدان ها، مسئول تولید استروژن و سایر هورمون ها هستند. لوله های فالوپ نیز ساختارهایی هستند که مسئول انتقال تخمک از تخمدان به رحم هستند.
بعد از انجام این جراحی، سیکل قاعدگی قطع می شود و دیگر قادر به بارداری نخواهید بود

جراحی برداشتن رحم به دلایل زیر از سوی پزشک تجویز می شود:

• – دردهای مزمن لگنی
  • – خونریزی های غیر طبیعی و غیر قابل کنترل از واژن
  • – سرطان رحم، تخمدان و دهانه رحم
  • – بیماری التهابی لگن
  • – افتادگی رحم
  • – اندومتریوز
  • روند انجام جراحی برداشتن رحم

جراحی برداشتن رحم یا همان هیستروسکوپی، به چندین روش انجام می شود، که تمامی روش ها تحت بی هوشی عمومی و یا موضعی صورت می گیرند. در بیهوشی عمومی بیمار متوجه هیچ یک از مراحل جراحی نخواهد شد. اما در بیهوشی موضعی، تنها قسمت های انتهایی بدن بی حس می شوند.

هیستروسکوپی شکمی

در طول این جراحی، رحم از طریق ایجاد برشی بزرگ در ناحیه شکم برداشته می شود. این برش به صورت افقی و یا عمودی زده خواهد شد. البته نکته ای که وجود دارد این است که کمترین جای اسکار در این جراحی باقی می ماند.

هیستروسکوپی واژینال

در این شیوه جراحی، رحم از طریق ایجاد برشی کوچک در داخل واژن برداشته می شود. از آن جایی که هیچ گونه برش خارجی ایجاد نمی شود، هیچ گونه جای زخم و اسکاری بر جای نخواهد ماند.

آیا می توان جراحی برداشتن رحم را همزمان با لابیاپلاستی انجام داد ؟

بهتر است که جراحی برداشتن رحم و لابیاپلاستی را همزمان با هم انجام نداد ، اما اگر شخص اصرار به انجام همزمان دو جراحی دارد ، می تواند این دو جراحی را انجام دهد و این جراحی ها با هم تداخلی ندارد .

هیستروسکوپی به روش لاپاراسکوپی

این روش با استفاده از ابزار باریک و ظریف و دوربین متصل به آن، به نام لاپاراسکوپ انجام می شود. لاپاراسکوپ از طریق برش ایجاد شده بر روی شکم وارد واژن می شود و امکان مشاهده داخل رحم را برای جراح فراهم می کند. سپس، جراح رحم را برش می دهد و آن را بر می دارد.
آیا جراحی برداشتن رحم خطرات و عوارضی را به همراه دارد؟
این جراحی نیز همانند سایر روش های جراحی می تواند خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد. گاهی ممکن است بیمار نسبت به ماده بیهوشی واکنش نشان بدهد و یا در برخی موارد، بیمار از علائمی مانند خونریزی و یا عفونت شکایت می کند.
در برخی موارد احتمال بروز آسیب به ارگان های اطراف مانند مثانه، روده و یا رگ های خونی نیز وجود دارد.

دوره نقاهت جراحی برداشتن رحم

بعد از جراحی برداشتن رحم، بهتر است بیمار چند روز در بیمارستان بستری شود. تا علاوه بر کنترل درد، موارد حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس بررسی شوند. راه رفتن بعد از جراحی از لخته شدن خون در پاها پیشگیری می کند.
در صورت انجام هیستروسکوپی واژن، واژن با گاز بسته می شود تا خونریزی کنترل گردد. این گاز بعد از گذشت چند روز برداشته خواهد شد.
بعد از مرخص شدن از بیمارستان، بیمار هم چنان باید راه برود و از نشستن های طولانی مدت خودداری کند. انجام فعالیت های شدید بدنی مانند بلند کردن اجسام سنگین، خم و راست شدن و یا حتی رابطه جنسی باید برای مدتی به تعویق بیفتند.