پرش لینک ها

مراقبت های قبل و بعد لابیاپلاستی

اقدامات قبل از عمل لابیاپلاستی

لحظه ای که برای جراحی لابیاپلاستی مراجعه می کنید زمان شروع مراحل آماده سازی برای این عمل است. ابتدا تحقیقات لازم را برای جراحی انجام دهید. در مورد این روش اطلاعات کسب کنید، مزایای بیمه خود را بررسی کنید تا ببینید آیا جراحی تحت پوشش بیمه است یا خیر. مطمئن شوید که مراقبت های لازم برای بعد از عمل (مانند رفت و آمد، مراقبت از کودک و غیره) در دسترس شما خواهد بود.

هنگامی که کاندید عمل جراحی شدید، اطمینان یابید که انتظارات واقع بینانه ای از این عمل دارید. بسیاری از زنان خواسته‌های غیر واقع بینانه‌ای نسبت به جراحی دارند که باعث نارضایتی آنها از نتایج می‌شود.

دستورالعمل های آماده سازی برای عمل لابیاپلاستی

چند دستورالعمل رایج وجود دارد که باید قبل از جراحی از آنها آگاه باشید و به خاطر بسپارید. برخی از این دستورالعمل ها شامل موارد زیر است:

  • اگر جراح لازم بدانید باید آزمایشات قبل لابیاپلاستی را انجام دهید که در روز عمل همراهتان داشته باشید. حتما این آزمایشات را انجام دهید.
  • حداقل دو هفته قبل از جراحی لابیاپلاستی، از مصرف داروهای رقیق کننده خون و داروهایی مانند NSAID ها خودداری کنید. اگر مطمئن نیستید که داروهای شما در این دسته بندی ها قرار می گیرند، از پزشک خود بپرسید.
  • حداقل چهار هفته قبل از عمل جراحی لابیاپلاستی از مصرف مکمل ها مانند ویتامین C، مکمل های گیاهی و مکمل های کاهش وزن خودداری کنید.
  • حداقل هشت ساعت قبل از عمل جراحی لابیاپلاستی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. به شما توصیه می شود که از ساعت ۱۲ شب قبل از جراحی از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید. با این حال، اگر داروهایی دارید که باید مصرف کنید، می‌توانید آنها را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید. در مورد این داروها از پزشک راهنمایی بخواهید.
  • شب قبل از عمل، به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی کمک می کند تا بدن شما پس از جراحی به سرعت بهبود یابد.
  • پس از عمل لابیاپلاستی، به شخصی نیاز دارید که شما را به خانه برساند. این موضوع بسیار مهم است، به خصوص اگر بیهوشی حین عمل داشته باشید.

اقدامات ضد عفونی بعد از عمل جراحی لابیاپلاستی

اکثر جراح ها نوعی آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل تجویز می کنند. ممکن است به صورت موضعی مانند اریترومایسین یا به صورت خوراکی مانند سفالوسپورین های نسل اول یا ترکیبی از آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی تجویز شود. آنتی بیوتیک های موضعی باید بعد از هر بار شستشو استفاده شود. در این دوره باید از استفاده از صابون برای آلت تناسلی خودداری شود.

آنتی بیوتیک ها معمولاً برای مدت ۵ روز پس از جراحی تجویز می شوند. با این حال، برخی از جراحان استفاده از آنتی بیوتیک را برای ۱۰ روز توصیه می کنند. بروز عفونت سطحی در این مدت خطر انقباض زخم، گرانولوم بخیه و زخم را افزایش می دهد.

در بیشتر موارد، به بیماران توصیه می شود از استحمام در وان و شنا خودداری کنند و به جای آن دوش های کوتاه مدت داشته باشند. آلت تناسلی باید به آرامی تمیز و خشک شود و انجام پانسمان روزانه تمیز همراه با شستشو با آب گرم توصیه می شود.

شستشو باید بعد از هر بار مراجعه به توالت انجام شود. انجام پانسمان های خشک و تمیز باید به طور منظم حداقل به مدت ۵ روز یا تا زمانی که زخم خشک شود استفاده شود.

برای بهبود به موقع، به حداقل رساندن جای زخم و جلوگیری از عفونت به بیماران توصیه می شود که حداقل ۶-۸ هفته پس از جراحی از رابطه جنسی خودداری کنند.

کنترل درد بعد از عمل

درد بعد از جراحی لابیاپلاستی اجتناب ناپذیر است. در صورت لزوم معمولاً داروهای ضد التهابی تجویز می شود. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد، تورم و التهاب نیز مفید است. همچنین لباس زیر گشاد به مدت یک ماه پس از عمل باید پوشیده شود.

سایر توصیه های مراقبتی بعد از عمل

  • استراحت برای بهینه سازی گردش خون در محل جراحی حائز اهمیت است. در صورتی که بیمار بنشیند، مستقیماً روی زخم فشار می آورد، بنابراین توصیه می شود به جای آن که بنشینید به پشت دراز بکشید.
  • بیمار باید حداقل یک هفته استراحت کند تا بهبودی به خوبی انجام شود.
  • پیاده روی مختصر به جلوگیری از لخته شدن خون بعد از عمل در رگ ها کمک می کند. از راه رفتن بیش از حد طولانی، نشستن و کار شدید باید حداقل تا یک ماه پس از عمل اجتناب شود تا فشار روی قسمت جراحی شده به حداقل برسد. بلند کردن وزنه های سنگین یا دویدن ممکن است به قسمت جراحی شده فشار وارد کند و باعث باز شدن دوباره زخم شود.
  • رانندگی باید تنها زمانی انجام شود که درد آنقدر خفیف باشد که برای کنترل آن نیازی به دارو نباشد. همچنین توصیه می شود از ورزش هایی مانند دوچرخه سواری یا اسب سواری خودداری کنید.
  • استعمال دخانیات و مواد مخدر روند بهبودی را کند می کند و حداقل تا ۸ هفته پس از عمل نباید از آنها استفاده کرد.
  • پس از جراحی ممکن است تب خفیف وجود داشته باشد و باید با داروهای ضد تب مانند استامینوفن کنترل شود.
  • برای جلوگیری از یبوست که ممکن است باعث درد در ناحیه جراحی شده شود، یک رژیم غذایی با فیبر بالا با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و همچنین آب فراوان توصیه می شود.
  • اگر تجربه تورم بعد لابیاپلاستی یا خونریزی شدید، درد و تبی که به دارو پاسخ نمی‌دهد یا افزایش ترشح از زخم وجود دارد، بیمار باید فوراً با پزشک تماس بگیرد. اگر به دارو های پس از لابیاپلاستی که تجویز شده آلرژی داشتید یا اگر احساس ضعف یا بی حسی در اندام تحتانی خود داشتید، باید فوراً پزشک را مطلع کنید.

راه های ارتباطی:

دکتر لیلا جعفری

دکتر لیلا جعفری

متخصص زنان و جراح زیبایی زنان جزو نفرات برتر بورد کشور دارای چندین مقاله معتبر خارجی و ایرانی

ارسال دیدگاه


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.