جراحی برداشتن رحم دکتر لیلا جعفری

جراحی برداشتن رحم دکتر لیلا جعفری:

جراحی برداشتن رحم دکتر لیلا جعفری بهترین متخصص زنان بوشهر:

جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی)

هیسترکتومی یا زهدان‌برداری عملی است که در آن رحم، اندامی که جنین در آن رشد می‌کند، از بدن زن خارج می‌شود.

این عمل رایج‌ترین عمل جراحی زنان است و به دلایل مختلفی انجام می‌شود.

انواع هیسترکتومی:

هیسترکتومی کامل: در این نوع عمل، رحم، دهانه رحم (پایین رحم) و تخمدان‌ها (در صورت تمایل) برداشته می‌شود.

هیسترکتومی فوقانی: در این نوع عمل، فقط رحم و دهانه رحم برداشته می‌شود. تخمدان‌ها باقی می‌مانند.

هیسترکتومی ساب‌توتال: در این نوع عمل، فقط قسمت فوقانی رحم برداشته می‌شود و دهانه رحم و بخش پایینی رحم باقی می‌مانند.

دلایل انجام هیسترکتومی:

فیبروم رحم: فیبروم‌ها توده‌های غیرسرطانی هستند که در رحم رشد می‌کنند و می‌توانند باعث خونریزی شدید قاعدگی، درد لگن و ناباروری شوند.

اندومتریوز: اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت رحم در خارج از رحم رشد می‌کند و می‌تواند باعث درد لگن، ناباروری و خونریزی شدید قاعدگی شود.

میوم رحم: میوم‌ها توده‌های غیرسرطانی هستند که در عضله رحم رشد می‌کنند و می‌توانند باعث خونریزی شدید قاعدگی، درد لگن و مشکلات باروری شوند.

سرطان رحم، تخمدان یا دهانه رحم: هیسترکتومی ممکن است برای درمان برخی از انواع سرطان دستگاه تناسلی زنان انجام شود.

خونریزی شدید قاعدگی: اگر خونریزی قاعدگی شما بسیار شدید باشد و به دارو یا درمان‌های دیگر پاسخ ندهد، ممکن است هیسترکتومی توصیه شود.

درد لگن مزمن: اگر درد لگن شما شدید باشد و به درمان‌های دیگر پاسخ ندهد، ممکن است هیسترکتومی توصیه شود.

افتادگی رحم: افتادگی رحم وضعیتی است که در آن رحم به سمت پایین واژن حرکت می‌کند. هیسترکتومی ممکن است برای درمان افتادگی شدید رحم توصیه شود.

خطرات و عوارض هیسترکتومی:

مانند هر عمل جراحی، هیسترکتومی نیز خطرات و عوارض جانبی دارد. برخی از خطرات و عوارض احتمالی هیسترکتومی عبارتند از:

خونریزی: خونریزی بیش از حد در حین یا بعد از عمل

عفونت: عفونت رحم یا محل جراحی

آسیب به اندام های مجاور: آسیب به مثانه، روده یا سایر اندام های مجاور در حین عمل

لخته شدن خون: تشکیل لخته خون در پاها یا ریه ها

بی اختیاری ادرار یا مدفوع: آسیب به اعصاب در حین عمل می تواند منجر به بی اختیاری ادرار یا مدفوع شود.

یائسگی زودرس: اگر تخمدان ها برداشته شوند، یائسگی بلافاصله پس از عمل شروع می شود.

افسردگی و تغییرات خلقی: برخی از زنان پس از هیسترکتومی دچار افسردگی یا تغییرات خلقی می شوند.

قبل از انجام هیسترکتومی:

اگر در حال هیسترکتومی هستید، مهم است که در مورد تمام گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر لیلا جعفری بهترین متخصص زنان بوشهر می تواند در مورد مزایا و خطرات این عمل و اینکه آیا این عمل برای شما مناسب است یا خیر، به شما اطلاعات دهد. برای مشاوره تماس بگیرید.

همچنین باید قبل از عمل در مورد روند بهبودی خود سوال کنید. بهبودی کامل از هیسترکتومی معمولاً چند هفته طول می کشد. در این مدت، باید از فعالیت های شدید خودداری کنید و به اندازه کافی استراحت کنید.

جایگزین های هیسترکتومی:

در برخی موارد، ممکن است جایگزین هایی برای هیسترکتومی وجود داشته باشد. برخی از جایگزین های احتمالی عبارتند از:

دارو: داروهایی وجود دارد که می تواند برای درمان برخی از شرایطی که باعث درد یا خونریزی لگن می شوند، مانند فیبروم یا اندومتریوز، استفاده شود.

ابلیشن: ابلیشن روشی است که برای از بین بردن بافت رحم استفاده می شود. ابلیشن می تواند با روش های مختلفی از جمله لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی یا امواج رادیویی انجام شود.

جراحی برداشتن رحم دکتر لیلا جعفری

مزایای جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی):

این عمل رایج‌ترین عمل جراحی زنان است و به دلایل مختلفی انجام می‌شود.

مزایای هیسترکتومی:

کاهش یا از بین بردن علائم: هیسترکتومی می‌تواند علائمی را که باعث ناراحتی شما می‌شوند، مانند خونریزی شدید قاعدگی، درد لگن، و یا ترشحات غیرطبیعی واژن را به طور قابل توجهی کاهش دهد یا به طور کامل از بین ببرد.
بهبود کیفیت زندگی: با از بین بردن علائم، هیسترکتومی می‌تواند کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: هیسترکتومی خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را از بین می‌برد.

درمان قطعی برخی از بیماری ها: هیسترکتومی می‌تواند درمان قطعی برخی از بیماری ها مانند اندومتریوز، فیبروم رحمی و یا سرطان رحم باشد.

جلوگیری از بارداری: هیسترکتومی روشی دائمی برای جلوگیری از بارداری است.

مزایای خاص هیسترکتومی بسته به دلیل انجام آن متفاوت است:

فیبروم رحم: هیسترکتومی می تواند خونریزی شدید قاعدگی، درد لگن و فشار در شکم ناشی از فیبروم را از بین ببرد.

اندومتریوز: هیسترکتومی می تواند درد لگن، ناباروری و خونریزی شدید قاعدگی ناشی از اندومتریوز را از بین ببرد.

سرطان رحم، تخمدان یا دهانه رحم: هیسترکتومی می تواند به طور کامل سرطان را از بین ببرد و یا از گسترش آن جلوگیری کند.

خونریزی شدید قاعدگی: هیسترکتومی می تواند خونریزی شدید قاعدگی را که به درمان های دیگر پاسخ نداده است، متوقف کند.

درد لگن مزمن: هیسترکتومی می تواند درد لگن مزمن را که به درمان های دیگر پاسخ نداده است، تسکین دهد.

افتادگی رحم: هیسترکتومی می تواند افتادگی رحم را که باعث ناراحتی و مشکلات مثانه یا روده می شود، درمان کند.

جراحی برداشتن رحم دکتر لیلا جعفری

برداشتن رحم (هیسترکتومی) برای چه کسانی لازم است؟

هیسترکتومی، یا برداشتن رحم، عمل جراحی است که در آن رحم، عضوی که جنین در آن رشد می‌کند، از بدن زن خارج می‌شود. این عمل رایج‌ترین عمل جراحی زنان است و به دلایل مختلفی انجام می‌شود.

هیسترکتومی ممکن است برای زنان زیر لازم باشد:

1. زنانی که علائم شدید و آزاردهنده ای دارند:

خونریزی شدید قاعدگی: اگر خونریزی قاعدگی شما به قدری شدید باشد که در زندگی روزمره تان اختلال ایجاد کند و به درمان های دیگر مانند دارو یا IUD پاسخ ندهد، ممکن است هیسترکتومی توصیه شود.

درد لگن مزمن: اگر درد لگن شما شدید باشد و به درمان های دیگر مانند دارو، فیزیوتراپی یا تزریق پاسخ ندهد، ممکن است هیسترکتومی توصیه شود.

فیبروم رحم: فیبروم ها توده های غیرسرطانی هستند که در رحم رشد می کنند و می توانند باعث خونریزی شدید قاعدگی، درد لگن و ناباروری شوند. هیسترکتومی می تواند فیبروم ها را از بین ببرد و علائم را تسکین دهد.

اندومتریوز: اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت رحم در خارج از رحم رشد می کند و می تواند باعث درد لگن، ناباروری و خونریزی شدید قاعدگی شود. هیسترکتومی می تواند بافت اندومتریوز را از بین ببرد و علائم را تسکین دهد.

2. زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند:

سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا رحم: اگر سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا رحم دارید، ممکن است خطر ابتلا به این سرطان ها در شما افزایش یابد.

هیسترکتومی می تواند خطر ابتلا به این سرطان ها را از بین ببرد.
جهش های ژنتیکی خاص: اگر دارای جهش های ژنتیکی خاصی مانند BRCA1 یا BRCA2 هستید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان یا رحم در شما به طور قابل توجهی افزایش یابد.

هیسترکتومی می تواند خطر ابتلا به این سرطان ها را از بین ببرد.

3. زنانی که به دنبال پیشگیری دائمی از بارداری هستند:

هیسترکتومی روشی دائمی برای جلوگیری از بارداری است. اگر به دنبال روشی دائمی برای جلوگیری از بارداری هستید و روش های دیگر مانند قرص های ضد بارداری یا IUD برای شما مناسب نیستند، هیسترکتومی می تواند گزینه ای برای شما باشد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که هیسترکتومی یک عمل جراحی عمده است و خطرات و عوارض جانبی خود را دارد. قبل از تصمیم گیری برای انجام هیسترکتومی، باید تمام گزینه های خود را با پزشک خود به دقت بررسی کنید و مزایا و معایب این عمل را بسنجید.

برای مشاوره و جراحی برداشتن رحم با دکتر لیلا جعفری بهترین متخصص زنان بوشهر تماس بگیرید.