کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟

کیست تخمدان یکی از همان بیماری های شایع در میان زنان در هر رده سنی است که حتی کیست تخمدان در دختر مجرد هم مشاهده شده است. در ادامه این مقاله در مورد چیستی، علائم، علل بروز چنین عارضه ای و از همه مهم تر چگونگی درمان کیست تخمدان بیشتر توضیح خواهیم داد. و هم چنین سوالات متداول کیست تخمدان که از سوی شما کاربران عزیز به صورت مکرر در مورد این بیماری مطرح کرده اید را با کمک از منابع مختلف معتبر علمی پاسخ خواهیم داد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید:

کیست تخمدان چیست؟

تخمدان ها محفظه ای پر شده از مایعاتی است که در دو طرف رحم هر زنی قرار گرفته است که در طی دوره عادت ماهیانه تخمک های را آزاد می کنند. این فرآیند به تولید مثل و باروری خانم ها می انجامد. کیست تخمدان یکی از شایع ترین عارضه های است که گریبان گیر خانم ها است. این کیست در مواردی به خودی خود و از بین می روند و گاهی اوقات هم به شدت درد ناک و آزار دهنده می شود. بهتر است بدانید کیست تخمدان هم مانند سایر بیماری های دیگر علائمی را به همراه دارد تا هشداری برای درمان به موقع باشد. البته چنانچه که کیست تخمدان دچار پارگی یا ترکیدگی هم شود این علائم به مراتب بیش از پیش شدت می یابد. در ادامه به شایع ترین علائمی که وب سایت مایو کلینیک هم بدان اشاره کرده است می پردازیم.

لازم به ذکر است کیست تخمدان در همه زنان به صورت یکسان نیست و با انواع مختلفی در هر فردی نمایان می شود که هر کدام از آن ها دارای علائم و درد های شدیدی هستند.
۱٫ کیست ساده یا همان کیست های که تحت عنوان کیست فیزیولوژی نیز شناخته شده اند، در این نوع عارضه ها تخمک های باید به طور منظم و ماهانه از تخمدان ها آزاد شود، آزاد نمی شوند و به اندازه ی بزرگتر می شود. حتی درد های جسمی هم در این نوع کیست ها احساس نمی شود و تنها با نا منظمی در دوره های پریودی می توان به وجود این نوع کیست ها پی برد.
۲٫ کیست اندومکسیوما یا همان کیست های غیر فیزیولوژی است که در هر دوره عادت ماهانه زن در مخاط رحم وجود دارد.
درون این کیست ها از خون پر شده ای است که امکان خروجی از آن وجود ندارد.
کیست فولیکولار، نوعی کیسه ای پر از مایع طبیعی پر از تخمک است. این کیست در شرایطی نمایان می شود که تخمک های در حین آزاد شدن مایل به خروج از فولیکول هستند که با وجود این کیست فولیکول باز نمی شود.
۳٫ کیست هموراژیک تخمدان، که در اثر خونریزی در کیست های تخمدانی ایجاد می شود که اغلب در خانم های که به هر یائسه نشده اند اتفاق می افتد.
۴٫ کیست درموئید که با رشد بافت های غیر طبیعی شناخته می شوند.
۵٫ تخمدان پلی کیستیک، کیست های کوچکی که به دلیل اختلالات هورمونی در تخمدان ایجاد می شود. در چنین وضعیتی از ان تحت عنوان سندروم تخمدان پلی کیستیک از آن یاد می شود که حتی به عنوان یکی از عوامل نازایی نیز می توان از آن یاد کرد.

علائم کیست تخمدان

در ابتدا بهتر است بدانید در اغلب موارد مبتلا به کیست تخمدان هیچ گونه علائمی از فرد مشاهده نشده است و همین امر موجب پیشرفت بیماری و یا حتی پارگی کیست ها می شود که بعد تر با علائم جدی تری نشان داده می شود.

• درد در ناحیه لگن، نوعی درد کسل کننده یا تیز در قسمت تحتانی شکم در سمت کیست تخمدان
  • احساس پر بودن یا سنگینی در شکم
  • درد های ناگهانی، شدید لگن یا شکمی
  • درد ناک بودن تحرکات روده ای
  • حساسیت شدید در سینه ها
  • ضعف و سرگیجه
  • تپش قلب و تنفس های سریع پی در پی
  • احساس درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • افزایش درجه حرارت بدن همراه درد و استفراغ
  • سایر نشانه های ابتلا به کیست تخمدان عبارت اند از:
  • افزایش وزن شدید
  • جوش و آکنه
  • پر فشاری خون
  • تیر شده پوست در نایحه کشاله ران یا زیر بغل

کیست تخمدان در دختر مجرد

کیست تخمدان یه مشکل ارثی می باشد. کیست تخمدان در دختران چاق بیشتر دیده می شود، اما امروزه دختران با هیکل لاغر نیز دچار این مشکل می شوند. بیشتر افراد مبتلا به بیماری کیست تخمدان زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که علائمی داشته باشند. اما دختران نوجوانی که به تازگی پریود شده اند و حتی اضافه وزن هم ندارند، کمتر متوجه علائم آن می‌شوند. از بارز ترین علائم این مشکل بی نظمی قاعدگی است که با افزایش سن و یا چاقی نمایان می شود.

علت بروز کیست تخمدان

با توجه به تحقیقات و بررسی های که محققین در این زمینه انجام داده اند تا کنون به چرایی دقیقی از ایجاد کیست تخمدان در خانم ها نرسیده اند اما به برخی از عوامل موثر در شکل گیری چنین عارضه ای اشاره کرده اند که شامل موارد زیر می باشد:
• عوامل ژنتیکی و وراثتی اغلب در افرادی که سابقه چنین بیماری در خانواده و اقوام نزدیک خود داشته اند.
• التهاب بسیار ضعیف در این ناحیه
• رشد غیر طبیعی در دوران جنینی
• ابتلا به بیماری دیابت یا همان افزایش میزان قند خون، می تواند شانس ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.
کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟
در ابتدا بیمار با دشاتن علائم مذکور به یک متخصص مراجعه می کند تا با کمک روش های معاینات فیزیکی و بالینی به وجود عارضه پی ببرد و با تشخیصی درست، درمان هم به خوبی و متناسب با بیماری و میزان شدت و ضعف آن آغاز شود.
توجه داشته باشید تشخیصی درست به هنگام است که بستر درمانی موفقیت آمیز را فراهم می کند.

کیست تخمدان چگونه درمان می شود؟

بسیاری از متخصصین این حوزه درمانی بر این باورند درمان این بیماری بسته به میزان شدت و ضعف و نوع آن امکان پذیر است. هم چنین علاوه بر آن هر یک از روش های درمانی از فرد به فرد دیگری متفاوت خواهد بود. نکته بسیار مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که هدف اصلی پزشکان برقراری نظم در دوره های عادت ماهانه خانم ها است که اغلب با تجویز دارو ها اتفاق می افتد.
عمل جراحی از دیگر روش های درمان کیست تخمدان است که در صورتی که کیست تخمدان بیش از حد رشد کرده باشد و با انواع دارو های مختلف درمان نشده باشد، انجام می شود. در نهایت طی عمل جراحی کیست از بدن زن خارج می گردد.

عوارض کیست تخمدان

در صورت درمان و یا پیش روی چنین کیست های در موارد بسیار نادر ممکن است عوارضی گریبان گیر خانم های مبتلا شوند که شامل موارد زیر می باشد:
• پیچ خوردگی تخمدان ها
• پارگی کیست