گرگرفتگی یائسگی

گرگرفتگی و تعریق شبانه از جمله مواردی هستند که خانم های یائسه از آن شکایت می کنند. این علائم در بیش از نیمی از خانم ها قبل از شروع یائسگی مشاهده می شود. با شروع یائسگی، علائمی از گرگرفتگی نیز آغاز خواهد شد و مدت زمان ماندگاری آن در هر خانمی متفاوت می باشد، راه درمان گرگرفتگی یائسگی ، علائم این بیماری را در ادامه بیان می کنیم .

گرگرفتگی چیست؟

گرگرفتگی، احساسی است که فرد در درون خود گرمای شدیدی را احساس می کند. این حالت به طور ناگهانی ظاهر و برطرف خواهد شد. برخی افراد، با علائمی از قبیل:

• – تندتر شدن ضربان قلب شان
  • – گرم شدن سطح پوست
  • – احساس قرمزی و گرگرفتگی در صورت
  • – تعریق به خصوص در اندام های فوقانی بدن
    نیز مواجه می شوند.

گرگرفتگی چه مدت باقی می ماند؟

همان طور که قبلا نیز اشاره شد نمی توان زمان قطعی برای گرفتگی در نظر گرفت، چرا که برخی خانم ها تنها به مدت چند ثانیه دچار گرفتگی می شوند و برخی دیگر برای مدت زمان طولانی تر و تعداد دفعات بیشتر در طول روز.
درمان های متعددی برای رفع گرگرفتگی و یا تسکین علائم وجود دارد که در ادامه به بررسی خواهیم پرداخت.

علت بروز گرگرفتگی

علت اصلی بروز گرگرفتگی به طور قطعی مشخص نیست. اما آن چه که مشخص است، تغییراتی هورمونی که در داخل بدن اتفاق می افتند، منجر به بروز گرگرفتگی خواهند شد. مواردی مانند ابتلا به دیابت، چاقی و یا سندرم های متابولیک شاید در بروز این اختلال دخیل باشند، که به بررسی و مطالعه بیشتری نیاز می باشد.

محرک های گرگرفتگی

• – مصرف مشروبات الکلی
  • – مصرف محصولات حاوی کافئین
  • – مصرف غذاهای تند
  • – استرس و هیجان
  • – پوشیدن لباس های تنگ

آیا راهی برای پیشگیری از بروز گرگرفتگی وجود دارد؟

پیشگیری از گرگرفتگی

بله، با شناسایی محرک ها و خودداری از انجام آن ها می توان به تسکین علائم کمک کرد. البته این موارد، به طور کامل از بروز گرگرفتگی پیشگیری نمی کنند اما باعث می شوند علائم با شدت کمتری ظاهر شوند.
هدف از درمان گرگرفتگی، به حداقل رساندن تناوب، تکرار و شدت علائم می باشد. تغییر سبک زندگی، هورمون درمانی و مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک از جمله مواردی هستند که از سوی متخصص زنان و زایمان توصیه می شوند.

روش های سریع تسکین علائم

برخی خانم ها به راحتی و با رعایت یک سری موارد، قادر به کنترل علائم گرگرفتگی هستند، مواردی از قبیل پوشیدن لباس های کمتر در روزهای سرد و یا نوشیدن آب خنک.
در برخی خانم ها، مصرف مکمل های طبیعی به تسکین علائم گرگرفتگی کمک می کند. اما این قبیل مکمل ها حتما باید با تجویز و نظارت پزشک مصرف شوند.

دوره نقاهت جراحی برداشتن رحم

بعد از جراحی برداشتن رحم، بهتر است بیمار چند روز در بیمارستان بستری شود. تا علاوه بر کنترل درد، موارد حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس بررسی شوند. راه رفتن بعد از جراحی از لخته شدن خون در پاها پیشگیری می کند.
در صورت انجام هیستروسکوپی واژن، واژن با گاز بسته می شود تا خونریزی کنترل گردد. این گاز بعد از گذشت چند روز برداشته خواهد شد.
بعد از مرخص شدن از بیمارستان، بیمار هم چنان باید راه برود و از نشستن های طولانی مدت خودداری کند. انجام فعالیت های شدید بدنی مانند بلند کردن اجسام سنگین، خم و راست شدن و یا حتی رابطه جنسی باید برای مدتی به تعویق بیفتند.

هورمون درمانی
مکمل های استروژن، سطح هورمون استروژن را در بدن یکنواخت نگه می دارند و از میزان و شدت گرگرفتگی و تعریق شبانه کم می کنند. معمولا استروژن به طور همزمان با پروژسترون مصرف می شود تا احتمال بروز سرطان اندومتر نیز به حداقل برسد.
درمان های غیر هورمونی
مصرف دارو به تسکین گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک می کند. گاباپنتین، از جمله داروهایی است از سوی متخصصین زنان تجویز می شود.
استرس، یکی از محرک های اصلی گرگرفتگی می باشد. به همین خاطر، کنترل استرس و مصرف دارو تا حد زیادی از بروز گرگرفتگی کم می کند و بر کیفیت زندگی فرد تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
تغییر سبک زندگی
– داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل
– اهمیت دادن به ورزش
– کنار گذاشتن سیگار و دخانیات
از جمله مواردی هستند که رعایت آن ها به تسکین گرگرفتگی کمک می کند.

در ابتدا باید علت گرگرفتگی مشخص گردد ، سپس براساس علت و علائم به درمان این بیماری پرداخته شود  ، اگر شخص زیر نظر متخصص باشد ، به آسانی می توانند گرگرفتگی را کنترل نماید.

برای پیشگیری از خشکی واژن می توانید جوانسازی واژن با لیزر را انجام دهید .

گرگرفتگی یائسگی